söndag 10 augusti 2008

Vilken löparhelg!

Igår, lördag, körde jag långpass själv.

Irrade lite i Älvsjö innan jag styrde benen mot Årstaviken-över till söder, vidare mot vikingterminalen, förbi slussen och sedan södermälarstrand, för att slutligen stanna vid tanto och liljeholmsbron. Benen var trötta, stumma men kändes ok. De sista fem km hade det varit bra med en löparkompis, jag ville liksom inte springa mer, inte för att jag var trött utan mer för att jag tyckte passet aldrig tog slut- det blev tråkigt helt enkelt. Jag ger upp för lätt när jag är ensam. Måste träna mig mentalt på de här långa sträckorna:D
Totalt blev det 20,7km med ett snittempo på 6.13, borträknat en fyra-fem vätskestopp. Känns skönt att jag ändå klarar den distansen utan att bli helt slut...

Klockan 06.20 ringde min väckarklocka i morse och det var dags att stiga upp och göra sig redo för ännu en joggingrunda.

Denna gång i gott sällskap av "Linnéanerna" Britta & Mia.
Laddade med ordentlig frukost i god tid innan passet och gav mig sedan iväg mot centralen där vi skulle träffas, 8.30. Tidigt, tänkte jag, men bra träning att köra morgonpass- det gör jag sällan. Fast jag borde börja göra det oftare nu, som Mia påpekade; Berlin marathon startar 09.00 så det är bara att vänja sig:D

Efter uppjogg från slussen sprang vi genom stan, ut mot Hagaparken. Både Britta och Mia var stela och lite trötta idag, inte konstigt med tanke på att de gjorde grymma personbästan på milen i torsdags! Grattis!!!!

Det passade mig perfekt att tempot drogs ned eftersomjag hade jordens träningsvärk i lårmusklerna. Vi sprang i 6.20tempo ända bort till Koppartälten innan jag släppte dem. De fortsatte Brunnsviken runt, långpass var bestämt, men jag valde att skona mina stackars ömmande muskler och stannade för lite styrketräning innan jag joggade tillbaka mot Odenplan och tunnelbanan.

Känner mig nöjd med dagens pass, 7km plus styrketräning lindrade faktiskt träningsvärken och resten av dagen ägnade jag mig åt hem och hushåll. Något som blivit lidande nu när jag tränar mer och mer:/

Kommande veckas träning ser ut som följer;

måndag- lugnt distanspass med Josefine, för mental förberedning inför midnattsloppet rekar vi banan;)

tisdag; TShMträning

onsdag; kort distans plus styrketräning

torsdag; Linnéaträning- backintervaller eller nåt annat skoj

fredag; vila

lördag; uppladdning inför kvällens lopp- midnattsloppet!

söndag; vila


STYRKETRÄNING- ICKE ATT FÖRGLÖMMA :D

10 kommentarer:

Anonym sa...

får man hänga på och reka banan?

Helena sa...

Självklart! Kul!! Vi ska ses 18.30 utanför zinkensdamm imorrn. Vi kommer dock att springa vääldigt långsamt, typ 7.00tempo.

MarathonMia sa...

Vilken härlig PT till styrketräningen! (Nalle Puh)

Helena sa...

Eller hur?;D Han är mitt allt:)

Anonym sa...

Jag kommer! Det är perfekt med 18.30! Och lååångsamt kommer att passa mina ben bra, de känns faktiskt lite trötta nu! =)

Jossan sa...

jag har sagt det förr och säger det igen, du är grym tjejen!
Vi ses ikväll!

Nix sa...

Får du vara ifred på balansbollen. När jag försöker köra så blir det lätt 20+15+15 extrakilon i rörlig form som ska vara med...

Anonym sa...

har ni koll på bansträckningen?

Helena sa...

Nix; Välkommen:D Haha, bilden är från den enda gången jag fick ha bollen ifred den här sommaren, den fungerar mer som studsboll;)

funrun: Josefine har med sig ett utdrag på banan

Karin sa...

Härlig träningshelg! Du är ju i högform :)