onsdag 27 augusti 2008

Fokus på IF Linnéa

Äntligen, äntligen tränar vi på tisdagar igen, alla glada Linnéare. Och coach Allan var på plats efter ett längre uppehåll. Stämningen var som vanligt glad och munter när vi begav oss iväg på vår vanliga uppvärmningsrunda.

Allan, som fortfarande tar det lugnt med sitt onda ben, gjorde sällskap med en fotograf från tidningen Fokus. Hon hade på något sätt lyckats hitta oss genom Mia och fått lov att ta lite bilder till en artikel om löpning.

Nåväl, glada i hågen gav vi oss iväg och ganska snart tog jag och Patrik täten. Vänta nu, täten? Jag som alltid springer sist?! Hm vad har hänt? I täten låg vi, ända ned till vattnet. Där lyckades vi precis möta de typ 1000 tjejer som deltog i kvällens "tjejgoing" (?) lopp Årstaviken runt. På något sätt lyckades vi kryssa oss förbi allihop och efter upptäckte jag att jag fortfarande låg i täten!? Nu tillsammans med Staffan (en rel. ny Linnéare, för övrigt jättetrevlig såklart;)) och eftersom han inte riktigt visste vilken backe vi brukar köra intervaller i så tänkte jag att det är bäst att jag håller mig kvar där med honom så han hittar rätt.
Hörde Mia, Linn, Tone, Ann-Sofie, Patrick och Rebecca bakom mig, glatt pladdrande och DET var en ovanlig och trevlig upplevelse! Jag som alltid ligger typ en kilometer efter dem annars! Nästan framme mötte vi Allan och fotografen som knäppte bilder av oss för brinnande livet.

Vid vår vanliga backe (tantobacken som vi numera kallar Linnéabacken) stannade vi för lite löpskolning innan intervallerna tog vid. 8 st hann vi med innan regnet började falla, tätare och tätare- vilken luft, vilken stämning, vilka härligt jobbiga intervaller och vilken otrolig peppning från alla! TACK!!!
Jag börjar så smått inse att jag har tagit ett rejält steg i min löparutveckling tack vare mina löparpolers och coach Allan, som sa rätt ut "fasen vad du har blivit stark Helena"! Så kul att få höra att man utvecklats! Och allt detta tack vare den eminenta träningen i glada vänners lag:D

Glatt pladdrande avslutade vi passet med nerjogg tillbaka till Zinken där det knäpptes lite fler bilder av oss springandes i en klunga bland annat. Något fnissiga (det är banne mig inte lätt att se naturlig ut på kommando, samtidigt som man ska stirra in i en kameralins!) körde vi gemensam stretchning alltmedan myggorna sakta men säkert åt upp oss;D

Vad är det som gör att vi har så roligt? Kärleken till löpningen såklart, coach Allans piskande kommentarer ;), ni som varit med på Allans träning vet vad jag menar, Mias tävlingsinstinkt och jädraranamma (tack Mia, nu har du väckt tävlingsdjävulen i mig, du ÄR min förebild), Pernillas alltid lika glada utstrålning där hon kämpar med sitt onda knä och lyssnar till kroppen- ännu en förebild! Linn, Rebecca, Tone, Patrick och Ann-Sofie som bara svischar förbi uppför backen och kommer med glada hejarop i joggvilan nerför. Och så de nytillkomna vännerna som återkommer gång efter gång, Staffan, Gunnar och Pernilla. Vad vore livet utan löpning???

Så här såg intervallerna ut:
Sträcka DistansTidSnitttidKommentar
Uppjogg 4,52 km 24:035,19min/km
Repetition 1 147 m 00:444,59min/kmjoggvila
Repetition 2 140 m 00:425,00min/kmjoggvila
Repetition 3 138 m 00:394,43min/kmjoggvila
Repetition 4 136 m 00:415,01min/kmjoggvila
Repetition 5 128 m 00:384,57min/kmjoggvila
Repetition 6 136 m 00:404,54min/kmjoggvila
Repetition 7 137 m 00:425,07min/kmjoggvila
Repetition 8 140 m 00:394,39min/kmjoggvila
Nerjogg 1,60 km 00:000,00min/km

8 kommentarer:

Löparfantasten sa...

Herregud Helena!!!!!!!!
Gud så duktig du är, såg ut som du fick eld i baken. Vart tog pratet om att gena vägen? Skämt åsido. Jag är djupt imponerad. En dag ska väl sköldpaddan Pernilla också förhoppningsvis få uppleva detsamma. Men först måste jag få ordning på mitt dumma knä som gjorde ont igår kväll igen.
Kram

MarathonMia sa...

DU ÄR BÄST!

Anonym sa...

Hihi, jag tror jag vet varför du låt först. Du visst minsann att fotografen stod där och lurade... ;-)

Allvarligt. Jösses va´ du kutar! Det är ju helt enkelt strålande. Och så blir jag så glad av att läsa dina inlägg. Löparglädje som smittar av sig!

Anonym sa...

Hej, är du säker på att personen som du sprang med i täten heter Daniel? Det var inte jag Staffan som du hade sällskap med strax innan backen...

/S

Helena sa...

Pernilla; du är ingen sköldpadda!!! Beundrar din envishet och mentala styrka att ta det lugnt när kroppen säger ifrån!

Mia: Tack! Du är också bäst;)

Bureborn; klart det var fotografen som hägrade, linslus som jag är;)

Staffan: FÖRLÅT, jag är en hejare på att känna igen ansikten, men namn är det värre med! Klart det var du!! Välkommen hit förresten:D Ska genast ändra;)

Jossan sa...

åh vad glad jag blir att tisdagarna är tillbaka, äntligen!
Jag har saknat tisdagsträningarna, till och med västerbron :)

Då ses vi på tisdag alla härliga Linnéalöpare!!!

Anonym sa...

Blir sååå inspirerad av dina beskrivningar av era träningar.. hoppas verkligen jag kan hänga mer er på torsdagarna i vinter om min benhinneinflammation lugnat ner sig. Tack för svaret på jogg.se (och bra sprunget!!)

Helena sa...

Johanna;välkommen hit! tack:D Håller tummarna för att dina ben blir bra:)