torsdag 7 augusti 2008

Kk-joggen


Kvartsmaran


Efter en kort uppjogg begav jag mig mot starten som skulle ske från stadens torg, mitt i händelsernas centrum. Skillnaden för mig den här gången var att jag inte hade några peppande klubbkompisar att vara nervös tillsammans med:( Dock hade jag fått glada meddelanden från dem så jag visste att de var med i tanken, TACK!! :D
Det dåliga vädret och sena kvällen gjorde att min familj stannade kvar hemma hos morfar i väntan på målgång.
Vid starten mötte jag i alla fall ett par vänner från förr, vi stod och pratade en stund om banan. Som tur var visste de precis hur den såg ut och eftersom jag hittar som handen i handsken där i gamla hemstaden så visste jag när den enda backen var att vänta. Så gick startskottet och vi var väl några hundra som begav oss iväg i lätt regn....Efter första kilometern sneglade jag på min snittid, 5,20! Ooops, alldeles för snabbt för mig, men det KÄNDES inte så! Tvingade mig själv att bromsa lite och tyckte helt plötsligt att det gick vääääldigt långsamt (5,30) Springer aldrig i den takten annars, men nervositet och allmän tävlingsinstinkt drog väl upp tempot kan jag tro:)

Efter ungefär halva loppet kom backen, en backe att jämföra med "vår" backe i tanto, som IF Linnéa har sprungit intervaller i hela våren. Sände en tacksam tanke till Allan och co. när jag på framskjutna höfter och sträckt huvud "rullade" om ett antal gående löpare uppför backen.

Vilade i joggen när jag kommit upp, nu var det nerför i ca 2km innan det planade ut och efter en del slingrande förbi gamla hus jag bott i, skolor jag gått i (oj- minnenas allé ) och vips så var jag inne på sista kilometerna innan mål! På vägen fick jag syn på min familj som vinkade och hejade, men min lilla tvååring såg mycket undrande ut när jag bara sprang förbi:D

Väl inne på slutspurten insåg jag att jag skulle klara mig under timmen som var min målsättning och på LÄTTA ben spurtade jag!!! Målgången kan ni se här (klicka på Helena Angetun)

Vilken härlig känsla, att ha kraft kvar ända in i mål! Tiden blev 59.56 vilket jag är helnöjd med. Det innebar en snittid på 5.41 och jag persade!!! Nu ska jag ladda om, mot nya mål. Nästa lopp är om en vecka-midnattsloppet. Där siktar jag enbart på att ha kul, med 19500 anmälda blir det nog trångt och svårt att slå personbästa;D



Knattelopp

Så var det äntligen dax för ett lopp igen, denna gång i min gamla hemstad Katrineholm. Hela året har jag och min 6årige sonGustaf väntat på detta lopp som vi skulle springa tillsammans. Oj vad spännande det var! Först en uppvärmning med Friskis&Svettis, i regn och rusk, men Gustaf for glad och förväntansfull runt som en liten vante bland alla "mini"löpare:D

Så gick starten och vi gick ut lugnt, precis som vi hade bestämt innan. I jämn fart sprang vi genom Katrineholms centrum. Efter ca 300m började Gustaf bli trött så han bestämde gångtakt! Självklart fick han bestämma takten genom hela loppet så vid ett par tillfällen tog vi det lugnt och gick. Men när barnen som var en bit bakom oss började närma sig ville han springa igen..."jag vill inte komma sist mamma" :)

Precis innan upploppet fick Gustaf syn på pappa, morfar, farmor och farfar och ville springa igen. Och i mål kom han (vi) på tiden 10, 41. Hans första lopp, 1,2km och mycket stolt och glad tog han emot medalj, frukt och chokladkaka! Målgång kan ni se här, klicka på Gustaf Angetun, placering 140.







6 kommentarer:

Karin sa...

Shit, vilken målgång! Du ser ju hur pigg ut som helst! :-) Stort grattis igen, det är så kul att följa dig och din kometkarriär som löpare på nära håll!
Vad kul att du fick springa mini-joggen också, blir alldeles tårögd av läsningen. Duktiga Gustav! Det blir löparfamilj av Angetuns tror jag :-)

Jossan sa...

Bra sprunget av er bägge två!!

Löparfantasten sa...

Tack för en kul läsning och grattis!!!
Tack för en trevlig löprunda igår.
/Pernilla

Helena sa...

Karin; Kometkarriär vet jag inte riktigt;) Är det någon som har kometkarriär som löpare så är det du! Synd att jag missade dig igår:( Hoppas vi ses nästa torsdag!

Jossan; Tack! Och bra sprunget av dig med igår!!!

Pernilla; Tack! Vad kul att du kom igår, det var verkligen trevligt!

MarathonMia sa...

Vilket vinnarleende från Gustav! Du är så grym - hur mycket tänker du kapa per lopp egentligen? Ladda nu ordentligt så syns vi imorgon bitti :-D

Helena sa...

Åh mia! Jag är ledsen men jag körde mitt långpass idag så benen bär mig nog inte imorgon bitti:( Men jag kan ju försöka;) Vänta inte på mig i alla fall