onsdag 30 juli 2008

Det är lika jobbigt för alla!

Körde träningspass med Team Stockholm halv Marathon. Tempo stod påtisdagens schema, vilket för oss i tvåtimmarsgruppen innebar ett tempo på ca 5.20min/km i 5km. Stekande sol och tidig sommarkväll hjälpte inte till direkt men kämpade gjorde vi!!!! Nånstans vid 2 km (ledaren var bra och hojtade till lite då och då) kände jag att "nu, nu börjar jag bli trött, de negativa tankarna tar över och jag vill bara stanna!"Men det går ju inte, jag låg ju i den snabbare klungan längst fram och hade gett mig den på att ligga kvar där alla fem kilometrarna runt. Vi körde en del av premiärmilenbanan, vilken för mig börjar kännas väl bekant nu;) eftersom jag sprang den i vårvintras...mitt första millopp någonsin.

Gaaaah, vad trött jag var efter backen som kom vid ca 4km, tappade lite på första klungan och körde helt själv mellan första och andra klungan ända till "mål". I mål kom jag, på nätta 5,20 tempo på totalt 5, 7 km. Ledarna lurade oss till att springa 700meter extra utan att vi märkte det:D Stolt, nöjd och glad konstaterade jag att jag orkat, i denna värme, i ett tempo som är gränsfall för mig... Ni andra må tycka det är långsamt (måste sluta jämföra mig med andra) men för mig är det ett tecken på att jag blivit snabbare än för ett halvår sen, och att, som min kära Linneakompis Rebecca sa; det är likadant för alla löpare, oavsett om du är elit eller vanlig motionär, det är lika jobbigt när du tar i och ska springa snabbare än vad du är van vid. Det ser så lätt ut när du är elitlöpare, men exakt samma känsla infinner sig för dem- det gör ont, det är tufft och jobbigt men FAAN vad stolt jag är efteråt:-D

Det jag måste jobba med nu är att komma över känslan av att ge upp, stanna, gå när det känns jobbigt. Jag gör det när jag springer själv, men helst aldrig när jag springer med andra. Hur ska jag få bort den här känslan? När ska jag våga bli trött och ta konsekvenserna av det? Ger jag upp för lätt?

4 kommentarer:

Jossan sa...

5,20 tempo!!
jäklar vad jag blir impad tjejen!
Vad du är duktig, vad du har utveklats! Bra jobbat!

Jag kommer inte våga springa med dig dock.. jag lallar fortfarande runt i 6,30 tempo :/

Men du har helt rätt i att man inte ska jämföra sig med andra.

You go girl!!

MarathonMia sa...

Du blir ju snabbare och snabbare! Se resultaten tjejen! Dessutom är det ju det man har träningsvänner till - att stoppa varandra från att stanna :-)

Mr R sa...

Att jämföra sig med andra skall man nog akta sig för, det kommer alltid att finnas någan som är snabbare! Bra jobbat att du orkade hålla tempo målet på 5:20 och dessutom i 700 meter extra. Jag har samma problem som du att ge upp när det tar emot svårt att veta hur mycket man vågar pressa den gamla kroppen. Men det är kul när man ser att träningen ger resultat.

Helena sa...

Ni har rätt, förstås;D jag måste se resultaten och inte jämföra mig med andra, jag börjar komma ditåt nu:D Fast ibland faller man tillbaka i gamla negativa tankar. Då är ni helt underbara att bolla med, TACK!!! :D