fredag 4 juli 2008

Energisugare

Så var det dags för den efterlängtade träningen med IF Linnéa igen. Lång backe stod på schemat. Vid zinken möttes nyckelansvarige Mia, Karin, Annika och efter en stund kom även Ann-Sofie, Britta, Johannes och coach Allan. Efter en stunds dividerande om vilken backe vi skulle utmana bestämde vi oss för Västerbron-en riktig energisugare!

Huuu, ont i benet efter naprapatens knådande påbörjade vi uppjoggen dit i 6.00tempo, jag och Annika på sina ömma benhinnor, straxt bakom resten av gänget. Väl framme kände jag direkt "det här kommer att göra ont" Bra inställning va? Annika susade vidare hemåt igen för att rehaba sina ben (kul att du dök upp en stund!)

Coach Allan gav instruktioner: FEM varv idag! GAAAAH, tänkte jag, och så satte alla iväg!!! Fullt av folk längs hela bron så det blev en hel del omspringande och fartökande för att inte bli påkörd av cyklisterna (TRÅNGT!) På tillbakavägen stod Allan som en hägring mitt på bron och hade han inte gjort det så hade jag gett upp för länge sen! Kände mig helt tömd på energi (skyll mig själv pucko som ätit för lite hela dan) så andra varvet stannade jag och drack vatten, snackade lite med Allan om min trötthet, onda vad och för-nackdelar med skoinlägg. Det gav mig lite energi till att orka genomföra hela varvet. Med coachens godkännande kúnde jag bryta och lommade slokörad ned till början av bron där jag styrketränade hela kroppen i väntan på alla duktiga söderhjältar.

När jag stod där och tittade på mina kompisar så såg de så pigga ut, det såg så lätt ut att bara varva och springa på. Inspirerande och kul att se. Mia påstod att hon hade stumma ben, av det märktes ingenting, Karin kom ångande med ett åskmoln över huvudet för att hon tappat fart, tog tag i ett träd i varvningen och satte iväg igen på pigga ben (som en duracellkanin;)). Ann-Sofie likaså, bara sprang och sprang för att inte tala om Johannes som fullkomligt forsade fram med långa kliv över bron. Britta agerade hare åt Mia som påstod att hon ville fuska sista backen " inte då, sa Britta, ska vi göra det så ska vi göra det ordentligt!"

Vilken laganda! Vilken härlig kväll! Jag är djupt imponerad över alla duktiga linnéaner! BRA JOBBAT!

Och jag bröt efter mindre en hälften:( BLÄÄÄÄÄ! Besviken och arg på mig själv!!
Nästa gång, då j---lar ska jag vara ordentligt laddad, då ska inget stoppa mig, Västerbron here I come!!!!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vilken trevlig blogg du har! Hittade just hit via MartahonMia. Jag kikar in igen, var så säker.

Och du. Var inte för ilsken på dig själv. Ibland vill kroppen helt enkelt inte (helst inte om man fuskat med maten ;-), och då kan det faktiskt vara bra att lomma nerför backen och styrketräna istället. Det är oxå nyttigt.

Helena sa...

Bureborn; Välkommen!! Och tack!
Nä,jag ska inte vara ilsken;-D men just där och då bannade jag mig själv för att ha fuskat med maten men då var det ju för sent att göra nåt åt;-). Styrketräningen kändes dock bra och som du säger, det är också nyttigt:-D

Jossan sa...

hej gumman, inte vara arg och ledsen på dig själv, det blir så ibland, man måste lyssna på kroppen.
Tro mig, jag vet!

Du är så duktig som kämpar på och tränar så bra. Jag är så imponerad av dig och du är så inspirerande!
you go girl, nästa gång tar vi västerbron tilsammans!!

MarathonMia sa...

Vaddå mindre än hälften, utgå ifrån hur många vi körde förra gången (6 st) och inse att du gjorde nästan lika många.

För lite mat och på tok för snabb start i intervallen suger på resten av träningen.

Jag tycker att du ska vara supernöjd, DE intervaller du sprang måste ha gått supermycket snabbare än förra gången då du var ett halvt varv bakom mig - nu bara meter! Dessutom ska ju armarna shejpas för att se snygga ut i sommar ;-)

Glöm inte att kolla om du kan ladda till SportTracks - eller om du behöver programvara till Garmin.

Karin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Karin sa...

Jag instämmer i föregående "talare"; var inte arg på dig själv! Du har utvecklats massor som löpare. Att du skulle vara en snigel stämmer absolut inte, det är du bara i ditt eget huvud. Du är en löpare av kaliber!

Du bröt inte för att du inte ville fortsätta springa, utan faktiskt för att kunna fortsätta springa resten av sommaren...

Gör som Mia föreslår; jämför intervallerna så ska du se på skillnad. Superbra jobbat, verkligen!! :-)

Helena sa...

Jossan; tack! Kul! Alltid bra att vara flera på bron,då kan vi peppa varandra!

Mia; du har rätt, det gick nog alldeles för snabbt, nästa gång ska jag titta på klockan så jag håller rätt tempo!
Nu ska här shapeas:-D

Karin; jag lyssnar och lär;-D Tack! Ni är mina förebilder, alltid!!

MarathonMia sa...

http://www8.garmin.com/manuals/Forerunner405_Anvandarhandbok.pdf

Läsning i solstolen :-)

gullfot sa...

Alltså, jag trodde jag hade lagt dit dig på blogkoll, men det funkade visst inte - nu tittar jag in av en slump och du har ju uppdaterat massor!! Kul!

Nu ses vi inte förrän om ett par veckor, efter HJ så drar vi till Österlen men med lite tur dyker jag upp 17:e. Sommarkram från mig!

Helena sa...

Mia! Tack för länken:-D

Fredrika: kul att du läser här, ha det jätteskönt på österlen, det är ju såååå vackert! hoppas ni hade det bra idag, ser fram emot rapport! Nästa år är jag med!!! Sommarkramar tillbaka!