tisdag 19 oktober 2010

Comeback....

Alltså, det här med att komma tillbaka efter en skada, utan att börja träna för hårt är baske mig inte lätt! Men den här gången har jag varit noggrann, så jag ökar på nån km på varje träningspass och kan nu springa runt 10km. För er som inte vet så återhämtar jag mig från benhinneinflammation som jag dragits med sen augusti, men nu känns det som om den är borta! Hurra!!! Jag har hittat en riktigt bra naprapat som är löpare själv bla. och duktig på det här med POSE. Han har kört laser på mitt ben i kombination med akupunktur och massage och knäckt loss min stela rygg. För övrigt en kul kille som ni kan läsa mer om här.

Men för att återgå till vad jag vill säga, det är inte lätt! I söndags tog jag mig in till zinken för att möta upp några härliga Linnéaiter. De skulle ge sig ut på långpass och rundan de valt passerade mina hemtrakter så jag tänkte att jag kunde haka på en bit och sedan hoppa av när vi närmade oss "hemma". Sju km tyckte jag var lagom efter att långsamt jobbat mig upp till 5km rundor de senaste veckorna utan känningar i benet.

I strålande solsken och krispig höstluft gav sig ca 9pers iväg mot Vinterviken för ett långpass på ca 20km. Sprang där i behagligt tempo (ok killarna som sprang före såg vi knappt röken av då de bestämt sig för 4.30tempo :P) men vi var 5 st som sprang och pladdrade på om lopp, träning och annat kul när jag insåg att jag nog borde vända hemåt snart. Hoppsan då, klev av lite försent och kom upp i 10km innan jag var hemma. Blev lite nervös över att få ont i benet igen, men idag, två dagar senare, känner jag fortfarande ingenting. Nu är jag bara så lycklig över att kunna springa utan smärta och att kunna öka distanserna lite mer. Jag längtar efter långpass och Linnéaträningarna, men får hålla mig några veckor till innan jag börjar träna hårdare. Softjogg är det som fortfarande gäller. Så ikväll när Linnéagänget kör tusingar på Årstabron passar jag på att softjogga med Jossan och heja på gänget. Vad gör ni en höstruskig tisdagkväll??


Foto: privat, här får jag akupunktur i tårna

Foto: privat, några snabba linnéaiter redo för långpass

Foto: privat, Per, en snabb linnéait ;)

4 kommentarer:

Jossan sa...

Vad skönt att du inte har ont efter söndagen!
Kul att du är tillbaka på banan igen! Vi ses ikväll!

Helena sa...

Det gör vi Jossan, blir softjogg för hela slanten ;) Kram!

Carina sa...

Välkommen tillbaka till både löpningen och till bloggvärlden. Ibland är det så där att livet kommer emellan, måste få vara så.

Skönt att du kan springa utan smärta, måste vara helt underbart efter ett så långt uppehåll!!

Helena sa...

Tack Carina, det är ljuvligt. Jag har dock sprungit hela sommaren och hösten, fast bara några korta rundor varje vecka, jag tror jag blev lite mättad efter maran.
Hoppas att benen håller sig friska nu, jag gick till naprapat ganska omgående när jag kände att nåt var på tok, så nu tror jag att det ska gå bra att trappa upp träningen igen. Hojta till om ni kör några långpass framöver, jag saknar er!!