söndag 21 november 2010

Traditioner

Så kom denna helg, den näst sista i november då jag, maken och barnen packar ihop oss och åker till svärföräldrarna i Flen för att umgås, stöpa ljus och gå på julmarknad. I år är det 7 gången sedan barnen kom, som vi gör detta tillsammans och totalt sedan maken och jag träffades är det 14:e gången! Snacka om tradition! (Yes vi för statistik på detta, nördiga som vi är ;) )

Att det alltid blir denna helg beror på att hembygdsföreningen har sin årliga (och enda) julmarknad just helgen före första advent. Vad har nu det här med löpning att göra undrar ni? Jo just det faktum att denna helg med allt vad det innebär har blivit tradition för oss gör det ännu viktigare att hålla på den. Sedan jag började löpträna och nörda mig försöker jag få in även löpningen i mina traditioner. Alltså är löpning givet för mig denna helg, lika givet som att fira andra traditioner. Ok, löpning är väl mer rutin nu men tro mig, jag har mina svackor! Då känns löpning som ett sätt att fira något, mycket roligare och en god hjälp att ta sig ur sina svackor.

Den här helgen firar jag att julen är på gång, att vi träffar familj och vänner och myser, för traditioner vidare till nästa generation och att vi tänker lite extra på de som inte längre finns bland oss. Bara genom att ge sig ut på en löparrunda i Flen får mig att kastas tillbaka i tiden, till när jag själv var liten och tankarna kretsar kring hur julfirande och allt pyssel runtomkring tedde sig då.

Idag sprang jag ett varv i makens gamla hemkvarter, beskådade badplatsen han gick till ibland som liten och som våra barn numera går till med farmor och farfar om somrarna, jag sprang förbi makens gamla barndomshem där vi firat många jular tillsammans och där hans egensnickrade postlåda fortfarande finns kvar. I kurvan utanför kvarteret tyckte jag mig skymta två röda luvor bakom en stor sten- såsom svärfar alltid sa sig ha gjort vid den här tiden när maken var liten och så som vi säger till våra barn nuförtiden. " Vet ni, jag såg tomtarna i kurvan!" är ett uttryck som får en varm om hjärtat! Jag såg hur ögonen började lysa på mina barn och hur de nästan tyckte sig se luvorna där bakom stenen de också ;)

http://blogg.svd.se/images/blogg/81/tomtelopning1.jpg
Foto; Anders Öhrling, Tomtejogg på Södermalm, julafton 2009 med glada Linnéaiter!

http://photos-d.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v1406/24/8/783198331/n783198331_1756427_7245.jpg
Foto; Marathonmia, coach Nisse blir årets stjärngosse på IF Linnéas luciafest, 2008

Nu är det inte långt kvar till jul, till galna luciaupptåg med Linnéafolket, till den årliga tomtejoggen med desamma, till Nyårsloppet i Vallentuna och till " Årets sista långpass" som den här gången blir "Årets första långpass". Det här är fina händelser som har kommit att bli traditioner för mig i löparsammanhang oavsett om jag deltar IRL eller inte och de är superbra motivationshöjare till vinterträning! För hur det än är, det är nu jag lägger grunden till om kommande löparsäsong ska bli bra eller inte! Med siktet inställt på Stockholm marathon i maj vet jag nästan inget bättre sätt än att starta träningen inför den med dessa härliga traditioner! Häpp på er! :D


Tomtar på loftet???
http://www.flen.se/upload/Loftboden.jpg
Foto: Lånat från webben, loftboden i Thuleparken, Flen, där den årliga julmarknaden hålls

2 kommentarer:

Carina sa...

Vilket härligt inlägg! Traditioner är bra även fast jag inte är världens största traditionsföljare. Men det är trevligt och årests sista/första långpass ska jag självklart med på!! Jag har ju bara varit med där en gång så efter i år så får jag väl kalla det för en tradition :)

Helena sa...

Samma här Carina! Och det var ju så himla trevligt så vi får se till att göra det till en tradition! :D