söndag 18 maj 2008

Ny i bloggvärlden

Så hamnade man här till sist i alla fall...en tvåbarnsmor med nyvunnet intresse för långdistanslöpning. Tankarna far hit och dit under rundorna och nånstans måste man ju göra av dem, så varför inte här?

Har läst så många bra träningsbloggar och blivit inspirerad "so here it goes"!

Vem är då jag? En 36årig söderbrutta med siktet inställt på Berlin Marathon! Japp, mitt första marathonlopp någonsin som mina kära klubbkamrater från IF Linnéa lurat med mig på.

Började med löpning för fem år sedan. Tränade sporadiskt ett par gånger i veckan för att få upp kondition och bibehålla min vikt. Så för snart två år sedan kom andra barnet, då hade jag inte sprungit nånting under hela graviditeten, men gav mig f-n på att det skulle bli ändring på det. Sagt och gjort, sex veckor efter förlossningen gav jag mig ut på min första runda, ca fem km. Glad, stolt, nöjd och svettig kom jag hem efter en runda helt utan stopp! Jag sprang heeela vägen runt! (ok, lätt förlossning men tuuung graviditet) Fortsatte i den stilen med ett par rundor i veckan till oktober 2007 när jag fick kontakt med en gammal god vän som driver en kanonbra site; jogg.se

Han tipsade mig om att jag kunde lägga in mina löparrundor där och få avstånd utmätt på karta. En löpardagbok helt enkelt. En helt ny värld öppnade sig för mig och jag började lägga in mina rundor, där även snittiden per km visades om man var duktig nog att ta tid på sin runda;-) Vid nyår hade jag bestämt mig, en mil (10km) skulle jag bara orka. Jag hade ju redan kommit upp i 8km och kände att flåset var bra. Sagt och gjort, jag tänkte mig en runda, sprang iväg, kom hem ca en timme senare och la in den på jogg. 12km!!! Jag hade klarat milen och hade krafter kvar! Vilken känsla!

På samma site efterlyste någon i diskussionsforumet en löparklubb i stockholm. Allan, som är coach för IF Linnéa/löpning svarade att han och några till var på gång att starta upp en sådan med början i januari 2008. Jag var inte sen att haka på så sedan dess har jag varje tisdag hängt med denna klubb och fått lära mig allt om backintervaller, korta intervaller, koordinationslopp och annan löpskolning!

Här sitter jag nu, fem månader senare med MYCKET bättre kondition än jag någonsin haft, glad för att ha tränat så mycket. Så löptränar jag även på egen hand för att öka distanserna. Mitt första millopp jag sprang var premiärmilen 30 mars i år. Då sprang jag milen på 1tim, 8sek. Nesligt att inte komma under timmen, men stolt som en tupp ändå för jag hade räknat med 1,10.

Hur som helst, glad är jag för att ha hittat jogg.se (tack Nisse för peppning, tips och råd och snygg joggjacka!) och tack till alla härliga vänner på IF Linnéa för stöd, uppmuntran och trevligt umgänge! Framförallt, tack till min lilla familj som står ut med mitt löparsnack, få sovmorgnar och pysslar om mig samt till äldste sonen som följer med ibland på en kort runda. Jag har nog världens bästa familj!!!

Den här bloggen kommer alltså att handla mest om löpning, min träning fram till Berlinmaran den 28sept, och förstås alla möjliga tankar och äventyr i mitt liv på vägen dit. Mycket nöje! Helena

Inga kommentarer: