måndag 15 september 2008

Träningsupplägg?

Shit nu är det nära!!! Berlin Marathon om mindre än två veckor och jag har inte sprungit en meter sen halvmaran! En förkylning kom i vägen och nu när jag äntligen känner mig redo för en runda så kom livet emellan som Karin uttryckte det:)

Skulle verkligen vilja träffa Linnéagänget såhär innan resan men, familjen är ju ändå viktigast;) I veckan är mannen borta två dagar, den tredje är det föräldramöte, vi har skralt med barnvakt och hela helgen upptas av släktkalas och kompiskalas. Kanske kan jag klämma in tre egna träningspass ändå. Det första onsdag morgon (lättdistans 8km) andra torsdag kväll (korta intervaller) fredagkväll sista långpasset innan maran (25k) eller är det för nära inpå? Hur lägger ni upp er träning så här två veckor innan ett marathonlopp?

10 kommentarer:

Karin sa...

Jadu, vännen. Vad gör man när livet kommer emellan?! ;-)
Skippa långpasset på fredag, du har en kanonbra grund att stå på. Jag vet att det är svårt men tänk att du har lagt grunden till maran hela sommaren. Varendaste litet pass. Nu ska du bara underhålla det du redan har fixat. Ta alltså hellre en kort snabbdistans på fredag och vila helgen. Ett eller två kortare pass nästa vecka (kort intervall och lättjogg 5-7 km, typ) och sen ge järnet nästa söndag.
Du grejar detta lättare än du kan ana!! Mot Berlin, mot marathon, mot debuten!

gullfot sa...

Håller med Karin där, så nära inpå brukar man väl säga att det är korta, snabba formgivande pass som gäller, sånt som ger mycket löpkänsla. En mara står och faller inte med ett missat långpass - det kommer att gå fint, och du kommer att ha fruktansvärt roligt och jobbigt och alldeles, alldeles underbart :-)

Anonym sa...

Karin och Fredrika är två kloka damer, de tog orden ur munnen på mig.
Fila på löpkänslan och spring lite mara i huvudet medan du gör det. Du kommer att få ett härligt lopp i Berlin!

Helena sa...

Tack kära vänner:D

Anonym sa...

Jag som nyligen körde ett Ultra lopp Uppsala 50km. Inför det loppet sprang jag mitt sista långpass(19.31km) 7dgr innan tävlingen.Efter det passet körde jag endast intervaller kombinerat med lättare pass. Jag tror inte att det spelar någon roll om du kör passet eller inte, det kommer i alla fall inte förändra din tid. Vad som däremot kan förändra din tid är om du kör snabb pass alt intevaller, men det där kan du säkert lika bra som mig:))

Jag hade lagt mycket tid och vikt på den mentala biten inför loppet. För mig är det A och O inför ett lopp, jag hade aldrig klarat de sista varven(Uppsala) utan min mentala träning.

Ha det bra Staffan

Jossan sa...

Eftersom jag inte springer så långa pass själv så har jag svårt att råda, men det låter väldigt klokt det som övriga skriver.

Du kommer klara dig bra i Berlin, det är jag säker på!!

Helena sa...

Staffan: Jag är enormt imponerad av din insats i Uppsala, tråkigt dock att du mådde dåligt efteråt. Rackarns vad du måste ha tagit i;) Några intervaller och snabbpass ska jag absolut hinna med!

Jossan; Vad skönt att du tror på mig, önskar bara att du också kunde vara med där i Berlin;)

Jossan sa...

Näsa år Helena, nästa år :)

Nix sa...

Inget långpass!
Inte efter idag.

Jag kollade lite på tiden:
Studenternas säger 4:52. McMillan säger 4:11. McMillan har sällan rätt på längre distanser, i alla fall inte för mig.

Mitt råd är att du känner dig för i drygt sextempo (6:15) första kilometrarna. Känns det alldeles för lätt så kan du öka takten ner mot sextempo eller strax under.

Men det är en bit att springa - och det är alltid snyggt med negativ split...
Och du ska känna vid halvmaran att du har jävligt mycket kvar att ge!

Att det sedan är tungt en bit mot slutet tillhör liksom grejen.


Så tror jag i alla fall - sedan gör du ju precis som DU vill! Det är du som ska springa...

Helena sa...

Tack Nix!!! Jag litar på dig, har ju liksom ingen erfarenhet av didär längre loppen;) Men det låter ju bra! Är ju lite rädd för att gå ut för hårt i början, men 6mintempo känns väldigt behagligt att börja med. Då borde jag ha krafter kvar vid halva (det hade jag i alla fallvid sthlmshalvan) så det lutar åt att jag lyder ditt råd. Lycka till på LL om vi inte ses innan!