söndag 7 september 2008

21098meter i en regnig huvudstad


Ett halvt marathonlopp....Det sprang jag igår. Det var alldeles häftigt, underbart, roligt, blött och jobbigt. Fast nja, jobbigt var det ju egentligen inte, men jag TRODDE det. Den enda dippen jag egentligen fick var vid 17-18km, i slutet av Södermälarstrand. Precis det jag trodde, brukar krokna vid den distansen. Det snurrade och svirrade i huvudet på mig så där fick jag ta det lite lugnare. Efter tanto hade jag fått i mig en halv dextrosol och lite vatten så när jag närmade mig Mariatorget kunde jag börja öka igen. Nu var det ju bara allra allra sista delen kvar innan mål. Vid gamla stan stod Catti och hejade som en galning. Jag blev så underbart glad av att se henne att jag bara susade fram över den regniga banan och med ett leende på läpparna sprang jag över målmattan på 1.59.52! Och jag som hade tippat 2.15 nånting....lite vet man om sin kapacitet :D

Roligast var allt egentligen, att värma upp tillsammans med Pernilla, att smyga upp jämsides med Maria och lite senare, Fredrika, att kunna öka farten på Norrmälarstrand och persa på milen ;) (56.13) att få syn på snabba Ann-Sofie och Nisse vid gamla stan och att sedan själv kunna susa in i mål med en hel massa krafter kvar.

Efter lite "bubbel med brudarna" som Mia uttryckte det drog vi oss mot Pelikan där den efterföljande middagen med IF Linnéa bjöd på en något lökig servitör; "det är inte mitt fel" när någon fick fel mat! Hmmm....vems fel var det då?


Nu är det dags att ladda om för Berlin Marathon om tre veckor, men först-VILA!!! Stay tuned folks:D

14 kommentarer:

gullfot sa...

Grattis Superbruttan! Blev så himla glad när du tuffade förbi vid knappt 8,5 km och en snabb titt på klockan bekräftade att du låg enligt tidtabellen med god marginal. 2:15, pah, så långsam är ju inte ens jag! ;-)

Anonym sa...

ha! 2:15, det var ju jag det. Funrun var Sadrun igår och sprang i sirap. Ett steg fram o två bakåt. Har aldrig varit med om något liknande.
Sorry att jag inte var så talför när du kom och smög. Den dumma nummerlappen bråkade med mig. Önskade jag bara hade kastat av mig den istället, såg flera efter vägen längre fram på banan.
STORT grattis till dig och din tid! Du är sååå himla bra!

Helena sa...

Tack Fredrika:) Jag har så svårt att bedöma min form. I Berlin ska det bli spännande att känna vad kroppen tål efter 21km

Funrun/sadrun: Du är också sååååå himla bra! jag är inte säker på att jag ens skulle tagit mig till start efter att ha varit förkyld som dig, urstarkt jobbat måste jag säga:D När vi springer i Ursvik ska vi ha kul eller hur?!!!!

Benet sa...

Mäkta imponerad av din prestation Helena! Vilken resa du gjort! Under 2 timmar på halvmaran är ju supersnyggt jobbat. Bådar gott inför Berlin som iofs är dubbelt så långt men oändligt mycket plattare :-)

Ett jättegrattis från Skåne!

Helena sa...

Tack benet:) Berlin ska bli mycket spännande!

Karin sa...

Helena, du imponerar stort!! Och som jag sa; din halvmarathondebut-tid är 13 sek snabbare än min halvmarathondebut-tid. Du fattar, va?! ;-) STORT GRATTIS och tack för en suverän kväll igår! Vart är bilden på vår favoritkypare? ;)

MarathonMia sa...

Världens bästa Helena. Alla kategorier.

Anonym sa...

Som påhejare med hedersuppdrag missade jag en massa linnéalöpare, men dig tyckte jag mig känna igen från din blogg flera gånger under loppet. Jag var på vippen att ropa "Heja Helena", men vågade inte. Säkrast att inte göra bort sig! Din fina tid bekräftar dock att jag sett rätt.
Grattis!

Nix sa...

Kort sagt: snyggt!
Mycket prydligt att snika in under tvåtimmarsgränsen. Det ser bra ut om fem år att raden är utan tvåor när du äntligen går under 1:30 ;)

Catti sa...

Gissa om jag blev glad när du dök upp i vimlet. En hel kvart för tidig om jag nu skulle trott på dig. Men som tur var gjorde jag inte det utan hade redan full span efter dig. Du såg ut att ha gott om krafter kvar när du passerade 20 km på lätta fötter, starka ben och ett leende på läpparna. Löparglädje :-).

Kanonstarkt jobbat Helena. Jag är jättestolt över dig.

Anonym sa...

Grattis Helena! Hur snyggt som helst, verkligen. Med den här härliga upplevelsen (rena uppåttjacket) är du perfekt laddar för Berlin.
Åh, vad det ska bli spännande att följa er framfart!

Jossan sa...

Du är så jäkla bra tjejen!!!!
helt fantastiskt, vilken prestation. Jag blir så stolt :)

Stort grattis!

Vi ses på tisdag!

Helena sa...

Tack allihop!! Jag är jättenöjd och ser verkligen fram emot Berlinmaran och även nästa års halvmara- då ska tiden slås:D

Anonym sa...

Blir nog till att revidera Berlin-målet med den formen! ;)

Grattis till ett brutalt bra lopp! :D