måndag 16 november 2009

Novemberdimma...

Hej hopp!

Jag har inte försvunnit i nån novemberdimma även om man skulle kunna tro det :) VAR ÄR SOLEN??? Hehe, nåja inget att hänga läpp över, den kommer...

Trots det tråkiga vädret har träningen flutit på rätt bra, har varit ute på några långpass och även kört kvalitetspass med Linnéaiterna ända tills för nån vecka sedan när jag klev lite snett med min vänsterfot. (Japp, precis den som jag stukat ett par gånger i somras).

Tyckte inte att det kändes så mycket men avbröt ett härligt intervallpass i tanto för säkerhets skull. Vilade sedan helt några dagar men fick känningar i sidan av foten och fick bryta ännu ett pass, ett långpass. Surt! Vilade ytterligare några dagar och sprang ett lugnt pass, lyckades springa hela 5km innan smärtan kom och fick då stanna och gå. Nu har jag nog lokaliserat problemet till mina skor som glappar i hälkappan hur jag än knyter (och jag är noga med att inte knyta för hårt) så det blir till att byta:) Nog om detta, kul har jag ändå haft, foten blir säkert snart bra, jag balanstränar på bräda, kör styrketräning på gymmet (tråkigt men behövligt) och simmar. Ska försöka mig på ett Linnéapass snart för att känna vad foten klarar av. Kan väl kalla detta för rehabträning el kanske rentav prohab eftersom jag inte tror det är nån direkt skada jag har, bara lite överansträngd fotmuskel?

Hur har ni andra det i mörkret? Vad har ni för planer med er träning framöver? Själv sneglar jag mot ett ultralopp i vår, Skövde 6timmars som jag tror är ett bra ultralopp att börja med. Har hört att det ska vara mycket publik och så ska en del härliga Linnéaiter dit :) Det som skrämmer mig är att det är en rundbana på 800m. Hur förbereder man sig mentalt för det? Tips emottages tacksamt! Nu ska jag köra lite balansövningar för mina vingliga fötter innan det är dags att börja mentalträna inför morgondagens långintervaller på Årstabron. DEN bron, mina vänner, är verkligen LÅNG!!
http://www.projektlots.com/images/ArstaStor.jpg


Spring snyggt och glöm inte pannlampan
för så här ljust lär det inte vara imorgon!!

4 kommentarer:

Carina sa...

Trist med foten, hoppas att det är skorna som är problemet. Då är det ju enkelt att fixa till.

Jag ska också till Skövde och springa rundbana. Fast är den inte längre en 800 meter?? tror den är 1500 meter, fast jag kan ha fel. Hur som helst så ska det bli superkul, jag ser det som ett testlopp inför TEC som är mitt stora mål under våren. Känns superläskigtspännande... ja du förstår.

Jag tror det kan vara bra med kortare rundbana vid längre tidslopp, det blir nog mer socialt på så vis. Tänker på när vi sprang runt trekantssjön vilket förresten nog är en bra träningsbana inför Skövde... Kram!!

Jossan sa...

hej tjejen, hoppas verkligen foten din inte bråkar för mycket med dig..

Årstabron igår var låång, men vi slet på och det gick bra :)

Jag är lite sugen på Skövde jag också nästa år, så kanske får du sällskap :)

Annars är mitt huvudfokus på Stockholms maran nästa år.


Kram

Linda sa...

Vi saknade dig på bron :-)

Helena sa...

Carina; Har inte kollat hur lång Skövdebanan är, den är säkert längre än 800m (hoppas det) Har dock inte bestämt mig än om jag ska springa,det sammanfaller med makens "fyllajämnt" dag så troligtvis springer jag inte. Men vi måste köra fler långpass runt trekanten, det var ljuvligt!!! Kram!

Jossan: jag tar det lilla lugna, därför skippade jag bron i tisdags, ska ut på ett ensampass ikväll istället och känna mig för. Klart du ska springa Skövde!!! Go Jossan! Kram!!

Linda; avslöjad! ;) Nä jag vilade foten lite till. Saknade er också, allt bra hopas jag! Kram!