fredag 12 februari 2010

POSE is da shit!!!!

(Jag skulle visst återkomma inom kort med en rapport om pose, eh hm, nåja bättre sent än aldrig, sorry ;))
men, POSE is da shit!! Jag tjatar nog sönder alla löpare jag känner snart om det här. Efter en mycket lyckad och intressant miniclinic hos POSEförespråkaren Markus Stålbom för en månad sen har jag tränat, visat och drömt POSE. Mina ben vill inget annat och mitt gamla löpsteg fullkomligt vägrar jag att ta tillbaka igen. Nu har jag poseat på alla löppass efter clinicen och känner att det börjar sitta bättre och bättre. Även om farten inte riktigt är vad jag vill än så är jag på god väg. Jag landar på fram/mittfoten, tänker liten box och försöker skjuta fram höfterna för att hela tiden flytta tyngdpunkten framåt. 180 i kadens har jag inte än, men ska träna stenhårt på detta nu.
Idag körde jag för första gången ett kvalitetspass i min ensamhet när jag ändå skulle hem från jobbet. 4x3 minuters intervaller stod på schemat (ett marathonschema jag följer, personligt utformat från Ssc). Körde 10 min uppvärmning och drog sedan igång intervallerna. Tittade inte alls på farten utan bara att jag höll mig runt 3 min varje gång. Första kändes seg och vinglig, som den brukar när jag kör ensam. Andra kändes lite bättre men jag fegade lite och saktade in lite när jag flåsade som värst. Tredje tänkte jag att den här blir ingen bra tid och likaså på fjärde. Efter kort nedjogg tog jag mig hem och reggade mina tider. Döm om min förvåning när jag såg att snittiderna på första och tredje låg under 5min tempo! Supernöjd och strålande glad blev jag eftersom jag poseade hela tiden! Jag som trodde att de låg runt 6min eftersom jag segat runt på mina vanliga långrundor i 7min tempo. Mitt mål med den här tekniken är att bli en snabbare löpare men framförallt att hålla mig skadefri. Enligt Markus så är det fördelen med den här typen av löpning, du slipper knäproblem och andra löprelaterade skador. Om du vill veta mer om tekniken läs här.

Ja just det, harjag nämnt att jag kör Insanityträning så det dundrar i golvet här hemma, tredje veckan nu och jag börjar upptäcka muskler jag inte trodde jag hade. Allt för att bygga styrka i bål och ben inför kommande Stockholm marathon ;) , mer om det i ett annat inlägg, kan bara säga att det är sjuuuuukt bra träning så; stay tuned and pose on!!!

8 kommentarer:

funrun sa...

åååh - du kommer att vara grym i år Helena! Kick asses hela säsongen!

Visst ÄR det underbart vilka muskler Insanityn tar fram, helt otroligt!

gullfot sa...

Yay!! Vad kul att det verkligen har släppt nu. Du kommer att bli superskitsnabb! :D

Gustaf sa...

Kan bara instämma angående POSE, då man väl börjat kan man inte låta bli.

Jag gick kurs hos Markus i november och sedan dess är det 100% pose som gäller.

Ta det försiktigt i början bara, det tar tid att vänja sig vid sitt nya löpsteg.

Jag har nyligen kommit upp till "normal" nivå igen, dvs kan springa så långt jag känner för.

Lycka till framöver, hoppas det gär bra!

Carina sa...

Cool!! Du kommer att bli en snabb skadefri löpare!! Det är verkligen den riktiga vinsten. Kul att det gick så mycket snabbare än vad du trodde!

Kul att ses en sväng idag!!!

Helena sa...

funrun: ja insanityn är helt insane ;) jag ser ju vilka muskler du har när jag kollar dina roliga bilder :D

Fred: måste öva kadensen bara ticktickticktick ;)

Gustaf: välkommen hit! Vad kul att läsa att du känner samma med den här tekniken. Sprang långpass igår och idag känns det riktigt bra, så jag börjar komma tillbaka till det stadiet där jag kan springa så långt jag känner för i pose, men jag måste byta skor. Har för tillfället pronationsdämpande skor och behöver väl gå över till mer neutrala nu gissar jag :) Härlig känsla är det i alla fall!

Carina: Det är målet med pose, att hålla mig skadefri, inga fler löparknän, vrickade fötter osv. Härligt att se dig igår, du såg så lätt ut på fötterna, inte trodde jag du var så trött som du sen beskrev, du svävade ju i uppförsbackarna ;)

Paula sa...

På löpbandet idag, började jag experimentera fram ett POSE-steg. Bara grundat på vad jag läst och sett om hur det ska se ut. Ska bli kul att se om jag kommer att hitta något som verkar vettigt. Ni verkar ju vara många som är "nyfrälsta". :-)

Anonym sa...

Va´ spännade Helena! Ska bli jättekul att följa din utveckling på POSE-fronten. Och med dina nya läckra muskler. Lite före och efterbilder kanske? :-)

Helena sa...

Paula: Kul att du testar POSe. Som sades på clinicen så var det bäst att köra på bana el utomhus för att få till rätta steget. Löpband var tydligen svårt att utöva POSE på eftersom man inte kan utnyttja dragningskraften på samma sätt. Men det är ju helt klart värt att testa! ;)

Bureborn; hehe undrar om jag vågar lägga ut före/efter bilder, jag återkommer ;)