torsdag 13 november 2008

Tidsmaskin

Idag hördes skratten över hela Zinkensdamms IP när jag kom strosande från tunnelbanan. Och mycket riktigt, när jag svängde runt hörnet på IF Linnéas kanslihus så stod de där, alla underbara löparvänner. Vi var ett stort, glatt gäng som bara fylldes på varefter tiden gick. Sist, med andan i halsen kom Nisse, vår eminenta coach. Efter en stunds muntert pladdrande och fixande inne i lokalen så gav vi oss iväg på ännu ett tröskelpass söder runt. Vi var nog uppemot 20st som drog varann idag. Så härligt och jobbigt, precis som ett sådant pass ska vara!

Allra sötaste Mia konstaterade ung. halvvägs att tempot var mycket bra, runt 5min/km och påminde mig lustigt nog om hur fort jag förändrats i tempo. För bara några månader sen var jag minuten långsammare (för jag hade precis innan passet gått och funderat på samma sak, därav dagens titel)
Jag har gått och fnulat på det här ganska länge och bestämde mig för att jämföra lite hur min löpning såg ut för ett år sedan och hur den ser ut idag. Passande nog tänkte jag ta tidsmaskinen vid Zinkensdamms Tbana(nån som vet varför det står så??) och åka tillbaka till första träningspasset med IF Linnéa.

Där stod jag i mörkret tisdagen den 15 januari och kände mig som ett riktigt blåbär. Allan hade styrt oss ned till backen i tanto för löpskolning och backintervaller. Vad löpskolning var hade jag ingen aning om och backintervaller gjorde mig alldeles livrädd ;) Mitt snittempo hela första halvåret med Linnéa var ganska mycket långsammare än nu när det andra halvåre tnärmar sig sitt slut och här ser jag ju själv vad löpskolning, långpass, backintervaller, korta/långa intervaller osv kan göra för ett blåbär som mig;D Icke att förglömma, vad många härliga löparvänner jag fått, utan er skulle jag aldrig utvecklats såhär. Kram på er alla!!!! Idag höll jag ett snittempo på 5,18, exakt det tempot jag höll på förra tröskelpasset när jag persade :D



snittempo
Jan

7:01


Feb

6:52


Mar

6:14


Apr

5:59


Maj

5:57


Jun

6:16


Jul

6:13


Aug

5:43


Sep

6:02


Okt

5:38


Nov

5:37



















































10 kommentarer:

Anonym sa...

Fasen va du är grym. Vilken utveckling!

Anonym sa...

åh vad bra du är!!!

Helena sa...

Bra vet jag inte,men sett till egen utveckling så har det ju i alla fall gått (sprungit;)) framåt!

Anonym sa...

Klart du är bra - superbra helt enkelt!
Och vilken utveckling! - måste ju kännas helt underbart att få konrekta bevis för sina framsteg. Själv är jag alldeles för ostrukturerad för att lyckas analysera mina siffror. Förexeten vågar jag inte riktigt, för tänk om kurvan pekar nedåt...

Ordverifiering: cramp...

Anonym sa...

nu var jag tvungen att läsa det här igen, och PRECIS SÅ BRA ÄR DU!!! Du inspirerar Helena!!!
Vilken av de där beståndsdelarna tror du har varit bäst för farten? Intervaller eller backar?

MarathonMia sa...

Jag säger ju det! Du är ju helt otrolig! Lägg gärna ut datum för dina 10k prestationer också! En sann inspiratör, en tidsbrytarmaskin och så himla bäst!

Det här är bara början!

Jossan sa...

Det är ju det jag säger gumman!
Du är min idol helt klart!

Karin sa...

Alltså; du är ju fantastisk! Vilken resa du har gjort i år; från att springa en mil till att ha genomfört ditt första marathon. Grymt! Och så kul att du kan lägga ut tiderna och jämföra :-) Inte är du något blåbär längre, snarare en erfaren medlem i familjen Löpnörd :)

Magdalena sa...

Otroligt bra jobbat. Du måste vara stolt över din utveckling när du ser det så klart.

Helena sa...

funrun: jag tror både backar och vanliga intervaller har gjort gott för farten, sammantaget med all annan träning förstås;) det går nog inte att utesluta något av dem

jossan: utvecklingen skulle inte varit så här bra utan härliga löparvänner som er :D

Karin: Känner mig riktigt hemma i familjen Löpnörd ;) Som jag skrev till Jossan, det krävs också härliga löparvänner för att komma framåt :D

Magdalena: om jag inte skrivit det förut; välkommen hit! :D och visst blir man stolt när man ser sin egen utveckling!