fredag 23 oktober 2009

Skaffa dig en hobby!

Så sa min käre make till mig en gång för många år sen när jag ville hitta på nåt. Han sa det i all välmening, tro inget annat, men till saken hör att jag är av den mer rastlösa naturen, gillar att ha folk omkring mig och när det händer saker.
Det kan vara allt från att träffas för en fika till att gå på ett aerobicspass el ta en promenad med en kompis. Jag har alltid pysslat med någon form av träning, tennis i unga år och sedan mest gym och olika former av gympapass medan maken är helt tvärtom, gillar att gå hemma och fnula, vara ensam och pyssla med sitt.
Han tyckte väl att det blev lite jobbigt att jag bara gick hemma och trampade så han fick mig att vakna till med det där hobbysnacket ;) Det här var innan vi fick barn...
Jag var hemma ca 1,5 år med varje barn och tyckte det var jättemysigt. Började så smått med löpningen efter första barnet för att öht hitta tid att komma iväg och träna på utan att det skulle ta för mycket av familjens tid. Insåg efter andra barnet att löpningen blev någonting mer än att bara hålla sig i form. Det blev en hobby... Jag har provat på många olika sporter i mitt liv, men ingen som betytt så mycket för mig som löpning gjort och gör. Nu inser jag att den hobbyn mer och mer har övergått till att bli en livsstil. I och med löpningen sätter jag hela tiden upp mål som jag såklart vill nå och för att nå dessa krävs en hel del träning. Det är där hobbydelen kommer in, själva vägen till målet. Det är ju den som är vansinnigt rolig och något jag egentligen inte vill vara utan. Men som jag tror, i de flestas fall, kommer ens egna barn alltid före. Oftare och oftare har det blivit trixigt att hitta träningstiden. Ännu värre har det blivit nu när övriga familjemedlemmar har hittat intresse i olika aktiviteter. Då måste ju även dessa få utrymme i vardagen. Här krymper min träningstid ännu mer. Den enda kvällen jag kan träna med klubben (och den är guld värd, tro mig!) ligger i riskzonen. Utan den känns vägen till målet oerhört trist. Det som också krånglar till det är att jag inte kan få till någon träning under dagtid med det yrket jag har så det får bli tidiga morgnar- gå upp halv fem för ett kvalitetspass eller sticka iväg när hushållet är avklarat och barnen lagda= kl nio. Sen finns ju alltid helgerna och då har jag försökt klämma in ett långpass så att köra kvalitetspass tätt inpå det är inte ultimat med tanke på återhämtningen. Funderar återigen på att lägga ned löpningen, responsen från familjen är ganska sval, det dåliga samvetet gnager och jag undrar fortfarande; hur 17 gör andra familjer för att få ihop tillvaron???

Kommer jag någonsin att nå mitt mål igen???

12 kommentarer:

Benet sa...

Känner igen det där. Alltför väl.

Jag bestämde mig under semestern i somras att köra tre pass i veckan under hösten. Ett lunchpass på tisdagar (som jag har bokat in i min jobbkalender som "important, private meeting"), ett kvällspass (torsdagar) och sedan ett långpass på helgen.

Således bara en kväll i veckan där min hobby konkurrerar med övriga familjemedlemmars aktiviteter. Och jag brukar dra iväg efter tandborstning av och sagoläsning för vår minsting, vilket tidsmässigt brukar betyda runt 20-snåret.
Jag tror man måste planera in passen och ha en överenskommelse inom familjen för att det ska funka. Annars riskerar man att stå tillbaka så fort det kör ihop sig. Samvetet och allt det där, du vet..

Vi får se hur det blir i december/januari då jag planerar att utöka till fyra pass i veckan. Ska fundera på en plan för hur det ska lösas.

Kämpa på Helena. Det löser sig!

Snorkkis sa...

Jag är så oerhört imponerad av alla med familj som ändå lyckas få in träning trots ett schema som är packat som det är. Inga råd kan jag ge, men läser med stort intresse.

Och att ge upp löpningen? Nej det går väl inte; det är ju som att ge upp en del av livsstilen. Jag tror att du älskar löpningen allt för mycket för det.

Helena sa...

Benet: Klart det löser sig, det är som du säger; det gäller att planera in passen! Jag ska också köra 4 pass per vecka framöver och de bara SKA in även om det innebär hiskeligt tidiga mornar;) Tack för tips! :D

Snorkis: du har så rätt, jag älskar löpningen alltför mycket för att kunna avstå den! Hoppas vi ses på nån träning snart! :)

Magdalena sa...

Jag väntar med spänning på alla kloka råd och tips som snart trillar in heär! För jag tror att det kan vara lite lättare när man har små barn som vi, de har ju inga aktiviteter. Men allvarligt - jag vet ej hur man får ihop regelbunden träning i viss mängd, helst dagtid och som vi utan att ha möjlighet till barnvakt.
Jag jobbar 80%, maken 100%, barnen är 5 resp 1,5 år och går på förskola ca 7.30-16 5 dgr i veckan.
Så ser vår vecka ut:
Måndag: maken hämtar, jag är hemma ett par timmar efter jobbet och åker ca 19.30 för en yogalektion (=dåligt samvete)
Tisdag: maken åker till jobbet tidigt och tränar efter jobbet ca 2 timmar, hemma efter 18 (0 dåligt samvete) jag tar en löprunda efter 20, stressar ibland med sista nattningen för att inte löparkompisen ska vänta (=dåligt samvete).
Onsdag: maken hämtar, jag hemma ca 16 och strax före 19 åker jag med mina grannar och stryketränar (=dåligt samvete)
Torsdag: maken tränar 2 timmar som i tisdags jag har vilodag
Freag: maken hämtar, jag tar en löprunda i terräng direkt efter jobbet (ej på hemmaplan alltså). Funkar bra, inget dåligt samvete
Lördag: maken brukar ta en springrunda men oftast har vi vilodag
Söndag: maken åker och tränar ett par timmar, vi möts halvvägs, byter bil och barn och jag åker med äldsta och simmar, ibland åker vi hela familjen. Känns bra
Det som funkar bäst för mig: att träna på lunchen (går väldigt sällan tyvärr) eller träna direkt efter jobbet så jag kan vara med barnen utan stress, natta i lugn och ro.
Det är där jag ska ändra min träning om någon månad...

Magdalena sa...

Glömde skriva att jag beundrar dig som har sån drive till löpträning och får till bra marathonträning med fokus och mål trots familj och barn. All träning under småbarnsåren är rba träning, låter bra för nån som blir nljd med 20 minuters jogg 1-2 ggr/v men inte för oss andra som helst skulle vilja lägga ner uppåt 8-10 tim/v på träning.
Kanske ska man acceptera ändå och inte jämföra sig med alla som har stora barn (marathonmia) eller är barnlösa..'n så länge! KRAM

Helena sa...

Magdalena: Det låter ändå som att du får till din träning ordentligt, men som du skriver- inte utan dåligt samvete många gånger. Det som ställer till det lite för oss är att vi båda jobbar heltid, 4 dagar av fem är vi hemma tidigast halv fem och då ska middagen fram på bordet, nån ska iväg och träna (Gustaf 7 år har simskola på måndagar och judoträning på onsdagar) så detta har lett till att vi bestämt torsdagkvällar som hemmakväll. När nu Emy blir lite äldre kommer även hon att ha en aktivitet att gå iväg på så där ryker förmodligen en kväll till. Antar att det gäller att hitta aktiviteter som blir på samma dag för barnen, plus att jag får hitta disciplinen att sticka iväg på ett pass när läggningarna är avklarade. Barnvakt är det inte gott om här heller...Som du säger, man ska vara nöjd över att få till så pass mycket träning som man ändå får trots småbarnslivet :D och absolut inte jämföra sig med folk som inte har småbarn för de har ju helt andra förutsättningar för träningsmängd! Kram tillbaks! :D

Magdalena sa...

Har grannar som passar på och tränar när barnen har träning. Tränar de fotboll ute? Då kan man ta en löprunda. Simmar dem? Kanske finns det styrketräning i samma lokal osv. Man får vara påhittig och planera väl. Det är bara så tråkigt (?) och jobbigt i längden. MEN -d et kommer bättre tider och som löpare är man ju som bäst efter 40?

Zebban sa...

Ända sen jag började med löpning för drygt 3 år sen så har jag brottats lite med problemet att få in löpningen som en naturlig del i familjelivet (gift och har en dotter på 7 år).

I början sprang jag två luncher i veckan och ett "långpass" på ca 15km, så det enda som egentligen krockade var långpasset. Med tiden och nytt jobb ändrades schemat till 3 lunchpass och långpass upp till 30 km.
Hade i vintras oturen att bli arbetslös och passade då på att träna i princip dagligen i 4 månader samtidigt som jag gick på coaching, sökte jobb och sprang på intervjuer. En ganska schysst period sett ur träningssynpunkten.

Nytt jobb gav nya rutiner och det blev 2-3 kortare lunchpass och långpass på söndagar igen.
För någon månad sen gav jag upp de "löjliga" 8-9 km lunchpassen, som inte gav så mycket, till förmån för kvällspass tisdagar och torsdagar.
När jag kommer hem så går min fru till gymet. Jag lagar middag och när min fru kommer hem äter hon och dottern, medan jag drar ut och springer 15-17 km. Tillsammans med långpass (30-40 km) samt enstaka lättare lunchpass (8-9km) så når jag min önskade veckomängd om 70 till 80 km.
Ledsen om det blev värsta utläggningen, men jag ville ge en bild av hur det vuxit fram och förändrats under tiden.

Lycka till!!!

Helena sa...

Magdalena: Försöker hinna träna när äldsta sonen har simskola, på 30 min hinner man lite i alla fall ;)

Zebban: Välkommen hit! Tack för utläggningen, det var härlig läsning :D Ser ut lite som livets pussel, man möts i dörren och äter på olika tider. Som du skriver, träningen och upplägget för den växer så sakta fram och får helt enkelt ta den tid den tar. Det gäller bara att vara överens inom familjen och nu känns det som att vi är det här hemma. Det är då det gäller att ha disciplin också och komma iväg ut fast man är trött efter läggningar o likn. Ibland är man sin egen värsta bromskloss! Kul att kikade in här, har sett dig dyka upp både här och var, kanske på nån Linnéaträning nån gång?

MarathonMia sa...

Goaste go: Du var mitt första möte med IF Linnéa och jag kan inte tänka mig dig som ickelöpare.

Just nu är det ju en lugn period och tid för återhämtning. Sänk kraven lite.

När det gäller barnens aktiviteter kanske det går att kombinera: Typ om det är simträning/dans/fotboll - så kan du jogga i närheten och ändå vara närvarande vid start och slut (om inte föräldrarinsats krävs).

Spring en bit till eller från jobbet 2ggr/v - om bara 5 km. Du grejar det :)

När du ska bort på galej - låt mannen och barnen ta bilen med ombyteskläder åt dig så springer du dit. Små möjligheter som inte tar värdefull familjetid.

Men först: Ta det lugnt nu en period. IFL Finns alltid där och väntar - det vet du!

Helena sa...

Mia: Puss!!!

Ingmarie Nilsson sa...

Beundrar att du kan få till ens ETT pass. Jag har inga barn men tränar med många som har.
Många använder babyjogger men jag tror dina barn är för stora (?) Orkar du innan jobbet eller som Mia sa; till och från jobbet, en gång/v. är det genast extra. Får du ta "friskvårdstimme" alt. träna på arbetstid 1g/v?
Har du någon annan löparvän som du kan "byta" med. Dvs ni passar varandras barn när den andre tränar och byter sedan.
kan du och din man "ge" varandra en egen kväll i veckan så att du kan åka på Linneaträningen utan att behöva stressa hem till mat och läggning?
Om din man gillar att gå hemma och fnula så kan du kanske träna direkt efter jobbet och få komma hem en timme "senare" 1dag/v?
Långpassen/helgpassen kan kanske ingå i en familjeutflykt? Du springer till en bestämd plats. Familjen åker bil dit och har med sig torra ombyteskläder till dig. :-)
Största boven och problemet tror jag ändå är det där att släppa det dåliga samvetet...