tisdag 21 juni 2011

Det är mysigt med traditioner!

Idag hade jag tänkt delta i sommarnattslångpass, ett pass som gick av stapeln kl 20.30 från Årstabergs station och söderut. Ett rent socialt löppass där man kan vara med så långt man vill i den ljusa sommarnatten. Visst låter det härligt? Tänkt att ge sig ut och springa under årets längsta dag, när natten aldrig blir riktigt mörk... Men under eftermiddagen har jag insett att jag är lite väl förkyld för att kunna träna. Kände av mina bihålor igår, förmodligen ett resultat av att jag började med träning igen lite för tidigt efter förkylningen. Nu har den hållt i sig i två veckor men vet ni vad? Jag är inte ett dugg ledsen för det! Jag inser vikten av att vara rädd om sig, kunna vara pigg och vaken på jobbet och framförallt, kunna vara med min familj!!

Idag har solen lyst mellan åsk och regnskurarna, regnbågen har visat sig över Stockholm. För några har dagen varit härlig och underbar, för andra har den inneburit sorg. Jag blir alltid lite vemodig när det närmar sig midsommar.

Har alltid firat födelsedag runt denna helg och nu mer än någonsin saknar jag de mina som inte finns i livet längre. Men det ska ju vara kul att fylla år! Och att vända allt det sorgliga till något positivt gagnar ju inte bara mig utan de runtomkring mig!!! Så jag väljer att vara glad, fira både min födelsedag och midsommar och ha så roligt jag bara kan! Jag har så många superfina minnen med mig som bara ploppar upp när den här tiden närmar sig och då blir jag glad i hjärtat. Det här vill jag förmedla till mina barn! Jag är en traditionsbunden människa men inte främmande för att krydda tillvaron med lite nytt och annorlunda.

Midsommar tänker jag dels fira på mitt jobb där det sker magiska saker lite nu och då, som tex att det växer upp sockerdricka i ett ihåligt träd lagom till vår midsommarlunch!

Foto; lånat från webben men det är ju snarlikt vårt sockerdricksträd, minus skylten ;)


Sedan kommer jag att fira på bondvischan i glada släktningars lag med god mat, åka släpkärra på grusvägar med busiga barn, klä och dansa kring midsommarstång och ordna med tipspromenad och skattjakt för alla som vill. Hinner jag så tänker jag även rå om mig själv en liten stund genom att ta en kort barfotarunda på midsommaraftons morgon. DET mina vänner, tänker jag göra till en tradition! Glad midsommar på er alla!!


Inga kommentarer: