söndag 13 juli 2008

VILKEN DAG!!!!

Vilken dag, vilket lopp, vilken stämning!!! IF Linnéa på äventyr ute på Muskö. Oj, oj, oj vet inte riktigt var jag ska börja;-D

Färden dit
I alla fall så mötte jag upp pigga Rebecca vid Runners store. Som vanligt var hon superpigg och laddad för dagens lopp. Efter en rask promenad mötte vi upp Mia, Karin, Nisse, Ann-Sofie och Johan (en blivande Linnéan månne?) vid stadshuset och färden mot Muskö kunde börja. Här hade vi också äran att träffa Nisses mormor(- en mycket trevlig och söt liten dam som kom att ha en viktig del i dagens äventyr, mer om det senare)

Efter ca en timmes bilfärd och lite taktiksnack och annat nervöst pladder var vi framme vid Ludvigsbergs herrgård där Musköloppet skulle gå av stapeln. Vi kunde snabbt konstatera att det kommer att bli en het dag!!!

Loppet
Efter en snabb reträtt till närmsta buske (jag laddade kanske lite för mycket vätska på morgonen) drog vi oss upp till startområdet där vi också fick äran att träffa Nisses mamma(, ännu en trevlig dam som kom att ha en viktig del i dagens äventyr) Erik och Britta fann vi också i vimlet och helt plötsligt kändes det som om det vimlade av Linnéaner;-D

I kön till toaletten fick jag klart för mig att Anna Rahm skulle delta, hon stod också där och sneglade. Och hon sneglade på OSS, jag antar att det var våra snygga klubbtröjor hon spanade in! Det här blir ett spännande lopp, tänkte jag!

Så, efter en stunds uppjogg och stretchning med Rebecca i spetsen var det dags för start. Efter speakerns "klara, färdiga, gå" satte vi av i en rasande fart. Första delen var en lång nerförsbacke på asfalt. Sedan följde ett riktigt tufft lopp med varierande underlag- allt från asfalt till grusvägar , skogsstigar, över ängar (där underlaget riktigt sög musten ur benmusklerna!) följt av en slinga i skogen som jag sent ska glömma. Här hade vi nått ca 6km och det började bli rejält backigt. Upp och ned hela tiden, långa backar och korta, men värst var skogsslingan. Plötsligt var den bara där, backen som i det närmaste var en VÄGG! Det bara gick inte att springa upp, jag var tvungen att gå (vilket nederlag jag som aldrig stannar och går på ett lopp!!!) Efteråt kom fler backar men så äntligen kom 9km skylten och jag kämpade på. Sista backen upp till mål var en lååååång asfalterad rackare (den hade vi spanat in före start, psykologiskt bra för min del) och i början av den stod TSMCatti med sällskap och hejade. Kändes oerhört bra att ha support för att orka sista biten fram till mål-TACK!!!

Ändå sög den backen sista energin ur mig och nästan uppe fick jag gå igen (Grrrr, IGEN) I mål kom jag, på tiden 1.01.27 och kunde konstatera efter glada tillrop från mina klubbkompisar att jag faktiskt nästan slagit PERSONBÄSTA på milen (sorry trodde att jag slagit det men jämförde med fel lopp)!!! Det visade sig att banan var 10.3km (enl Garmin) så mitt snitt tempo var 6.00/km. Och det i total hetta, i terrängspår!!! Jag är såååå nöjd trots min tionde plats av elva:-D

Men mest stolt är jag över Linnéanerna som allihop knep strålande platser. Vem som vann? Anna Rahm såklart, men Rebecca, Ann-Sofie och Karin var henne hack i häl (nästan i alla fall;)) Hon kom fram och gratulerade och undrade vilka vi var!!! En mycket trevlig människa som trots tidigare skada knep första platsen med en strålande tid på ca 37min! Jättekul att hon kom fram och snackade lite, nu känner man sig stolt som en tupp att tillhöra en så eminent klubb som IF Linnéa!!


Så var det dags för stafett (en tusing)och Nisse, Erik och Johan, Rebecca, Ann-Sofie och Karin ställde upp som de två startande lagen från IF Linnéa. Tyvärr vann tre pojkspolingar från ön, men nästa år då ni;-D Det var i alla fall en fröjd att se alla forsa fram på pigga ben trots milloppet straxt innan.

En mycket trevlig tävlingsdag var till ända och lilla mormor hade vaktat alla våra saker hela tiden, så himla bra, stort TACK!!!

Mat, bad och härligt umgänge
Efter kort bilresa var vi framme vid Nisses familjs sommarstuga. En helt underbar liten stuga precis vid vattnet!!! Nisses mamma med sambo hade fixat med mat och bakat och välkomnade oss med lite vätskepåfyllning.

Plums i böljan blå, sååå underbart i 19gradigt vatten och sedan upp för att sätta sig vid dukat bord!! Där satt vi hela eftermiddagen i strålande solsken, med vidunderlig utsikt över fjärden och bara njöt! Njöt av dagens prestation, av god mat och av mycket trevligt sällskap. Vilken dag, vilket härligt initiativ och vilken gästfrihet av Nisses familj!!!STOOOORT TACK!!! Vilken underbar avslutning på en helt perfekt dag! Kan det bli bättre?!








8 kommentarer:

Karin sa...

Vilken dag det var! Stort grattis till PB på milen och på DEN milen också!! Makalöst, Helena!!! :-D
Så starkt, det var verkligen ett riktigt tufft lopp. Mot nya rekord, eller hur?! :)

Helena sa...

Jajjemen!!! Hur känns benen idag? Mina är något stumma men ok;-D

Anonym sa...

Åh, det där låter minsann härligt!'
Jättegrattis till din fina tid! Och i blandad terräng dessutom, super!

MarathonMia sa...

Neeeej - det kan inte bli så mycket bättre. Jag ska plocka fram den här dagen många gånger och njuta. Tack för att du var med och förgyllde den!

Anonym sa...

Kul att få läsa om eran härliga dag. Ännu roligare att få se att du fick nytt PB på milen :)

Helena sa...

Bureborn; tack! Inte pb men nästan;-D jag är jättenöjd!

Mia; Tack själv! Det här gör vi om!

Elin; Ja, eller det var nästan personbästa i alla fall:-D Och det i värmen!

Benet sa...

Fasen vad kul att få läsa ytterligare ett inlägg om den magiska dagen på Muskö. Kul att få se lite bilder på er också.

Grattis till ditt PB och de andra strålande insatserna av er Linneaner!

Mr R sa...

Härligt att se att träningen ger resultat, grattis till ett fint lopp! Läste att du varit på Västkusten, jag kommer precis därifrån, säga vad man vill men krabbfiske är riktigt kul.